Reglement Glasscup
Turneringen spilles i henhold til Norges Håndballforbunds lov- og kampreglement, samt retningslinjer gitt av Region Sør. Ved eventuelle forskjeller i regelverk mellom regioner, er det Region Sør sitt regelverk som gjelder.
Premiering
-
For klassene 9-10-11-12 år kåres det ikke klassevinnere. I disse klassene deles det ut minnepremie til alle spillere.â
-
I de øvrige klassene er det pokal til vinnere i både A- og B-sluttspill.
Turneringsform
Lagene spiller innledningsvis i puljer Rekkefølgen mellom lagene avgjøres etter:
-
Flest poeng totalt
-
Flest poeng innbyrdes oppgjør
-
Målforskjell innbyrdes oppgjør
-
Flest scorede mål innbyrdes oppgjør
-
Målforskjell totalt
Sluttspill
-
De to beste lagene i hver klasse går til A-sluttspill, resten går til B-sluttspill. Dersom deltakelsen tilsier andre løsninger kan arrangøren gjøre tilpassinger i turneringsformen.
-
Sluttspill arrangeres kun i klasser for 13 år og eldre.
Klasseinndeling
-
Klassene inndeles i puljer basert på antall påmeldte lag i hver årsklasse. Ved lav påmelding forbeholder arrangøren seg retten til å slå sammen klasser og justere spillsystemet der det anses nødvendig.
âââ
Overordnet kampreglement
-
Dersom deltakelsen tilsier det, kan arrangøren "slå sammen" en klasse med årsklasse over eller under. Det tillates inntil 2 spillere på dispensasjon dersom dette er innvilget i forbindelse med seriespill fra egen region i NHF.
-
Eventuelle dispensasjoner fra aldersbestemmelsene gis til spillere som har hatt dette i inneværende sesong. Kopi av dispensasjon fra egen region må sendes inn ved påmelding
â
Antall spillere og innbyttere
-
Et lag kan maksimalt benytte 14 spillere per kamp for lag t.o.m. 14 år.
-
Et lag kan maksimalt benytte 16 spillere per kamp for lag f.o.m. 15 år.
-
Det er tillatt å benytte en spiller på flere lag fra samme klubb, men ikke i samme årsklasse fra 13 år og oppover.
-
Klassene er inndelt i rene jente- og gutteklasser. Det er derfor ikke tillatt å benytte spillere på tvers av kjønn.
-
I spesielle tilfeller kan det innvilges dispensasjon fra disse reglene for å sikre kampgjennomføring. Slike søknader må sendes skriftlig til cupledelsen. Dispensasjon gis kun ved ekstraordinære behov.
Kampavvikling
-
Lagene skal være klar ved banen senest 5 minutter før kampstart.
-
I sluttspill inklusive finaler avgjøres kampen med sudden-death hvor laget som scorer først vinner "golden goal". Denne starter umiddelbart.Laget som skal starte avgjøres ved "stein-saks-papir".
ââ
Lagslister
-
Lagslister som gjelder for hele turneringen (kan kompletteres), skal registreres i påmeldingsløsningen. Lag som ikke har levert inn lagoppstilling innen kampstarten for sin andre kamp tas ut av turneringen. Alle deltakere på laglisten betraktes som deltakende i turneringen. På lagoppstillingen må lagleder påføre ett mobilnummer som laget kan nås på under turneringen.
Drakter
-
Ved draktkollisjon skal bortelaget skifte drakt.
Kamp
-
Laget som står oppført som hjemmelag, skal starte kampen på banens høyre side sett fra sekretariatet, og har avkast. Hjemmelaget velger også hvilken ball som skal benyttes i kampen.
-
Lags Time-Out benyttes ikke.
-
Lag som forlater banen under pågående kamp diskvalifiseres fra turneringen.
â
Legitimasjon
-
Samtlige spillere skal på oppfordring av turneringsledelsen kunne bekrefte sin alder. Lag som benytter ikke deltakerberettigede spillere diskvalifiseres fra turneringen.
Dommere
-
Alle dommere i turneringen er å betrakte som nøytrale.
â
Protestjury
-
Jury oppnevnes av arrangøren. Eventuelle protester behandles av juryen.
-
Eventuelle protester skal leveres skriftlig til nærmeste sekretariat innen 15 minutter etter kampslutt, og må leveres sammen med et protestgebyr på kr 2 000.
-
Gebyret skal betales umiddelbart - enten kontant eller via Vipps #919089 i hovedsekretariatet i Drammenshallen, eller direkte til hallansvarlig i den hallen protesten gjelder.
-
Protestgebyr betales tilbake om protesten tas til følge.
Fair Play
-
Lag som uteblir fra kamp, uten gyldig grunn, taper kampen med 10-0. Ved gjentatte fravær eller forseelser kan laget diskvalifiseres fra turneringen. Juryen kan, om spesielle omstendigheter foreligger, bestemme at lag skal diskvalifiseres allerede ved den første forseelsen. Eksempelvis om usportslig walkover tjener det ene laget eller "bestraffer" annet lag i turneringen.
-
Vi oppfordrer til fair play og viser til Norges Håndballforbunds fair play-verdier / #verdiløftet
â
Klister
-
I klassene til og med J/G 14 år skal det spilles uten bruk av klister med henvisning til NHF's regler for klisterbruk i aldersbestemte klasser.â
â
Sekretariater
-
Siden Glasscup spilles i flere ulike haller, vil det være flere sekretariater å forholde seg til. I tillegg til kamp-sekretariatet vil det være en hallansvarlig i hver hall, med ansvar for gjennomføring av kampene og registrering av resultater i den respektive hallen.
-
Ved behov for hjelp i forbindelse med eventuell skade, har vi helsepersonell tilgjengelig under hele cupen. De kan veilede deg på telefon.
-
Kontakt Helse og beredskap: Vibeke Ortun - Tlf. 992 35 815
â
Lege/førstehjelp
-
Det vil være tilgjengelig førstehjelp under hele turneringen. Sekretariatene i hver hall har oversikt over hvor førstehjelp kan rekvireres.
Viktig adresse
-
Drammen Kommunale Legevakt
-
Adressen er: Rosenkrantzgt 17, 3004 Drammen
-
Tlf: 116117
Garderober
-
Garderobene i alle haller kan benyttes, og anvisning gis av hallansvarlig i den enkelte hall.
-
Garderobene vil være ulåste, og arrangøren tar derfor ikke ansvar for verdisaker.
-
Det er ikke tillatt å bruke garderobene til oppbevaring eller lignende formål.
Vis hensyn i garderobene og unngå å kaste søppel eller brukt sportstape på gulvet – verken i garderoben eller i hallen. Mange lag har behov for å skifte og dusje, så garderobene må holdes rene og tilgjengelige. Dørene skal ikke låses eller stenges fra innsiden. Lagleder er ansvarlig for at garderoben forlates i samme stand som da laget tok den i bruk.
Hærverk
-
Hærverk eller ødeleggelser på hoteller, skoler eller i haller tolereres ikke. Slike forhold vil bli politianmeldt, og laget spillerne tilhører kan holdes økonomisk ansvarlig. Dette kan også medføre utestengelse fra turneringen.
-
Laglederne har ansvar for at ordensreglementet overholdes både i haller og på hoteller, samt for god oppførsel under hele arrangementet.
Resultater
-
Kampoppsett og resultater vises i Profixio-appen. Sluttspillkampene blir tilgjengelige i appen så snart tabellsituasjonen i den aktuelle klassen er avklart.â
â
Alkoholbruk
-
Det er forbudt å nyte alkohol i forbindelse med arrangementet, både i og rundt hallene og hotellene. Overtredelse kan medføre bortvisning av spiller/lag.
Vilkår
-
Arrangør har ingen kollektiv forsikring som dekker sykdom, personskader eller skader på utstyr. Det gis heller ingen erstatning for økonomisk tap som følge av slike forhold.
-
Arrangør er ikke ansvarlig for tap av verdigjenstander i forbindelse med turneringen, og oppfordrer alle lag og spillere til å passe godt på eiendelene sine – både i hallene, på skoler og på hoteller.
-
Arrangør kan ikke holdes ansvarlig for skader på personer, eiendeler eller lagutstyr som måtte oppstå under turneringsperioden.
-
Glasscup v/arrangør er heller ikke erstatningspliktig for økonomisk tap som følge av force majeure-hendelser.
-
Avmelding
Vi opererer ikke med straffegebyr ved avmelding, men etter påmeldingsfristen refunderes ikke påmeldingsavgiften.